odc. nr 25 - Weselny black&white czerwiec 2010Jedną z najważniejszych cech każdego dobrego mistrza w każdej dziedzinie pracy czy sztuki jest zdolność do zauważania zmian gustów klientów, wyłapywania bieżących trendów światowej mody oraz umiejętność elastycznego podążania za modą poprzez szybką, ale wyważoną adaptację jej elementów w swojej pracy. Jakby powiedział kreator mody – musimy być po prostu zawsze na bieżąco z
haute couture. Ta prawda odnosi się również do pracy mistrzów cukiernictwa, a szczególnie ważne jest to w okresie sezonu weselnego.

Coraz więcej bowiem Młodych Par, zamawiających tort na swoje wesele przychodzi z gotowymi zdjęciami tortów z internetu. Nierzadko są to zdjęcia prawdziwych arcydzieł cukierniczych, które stały się dla Młodych inspiracją i wymarzonym pomysłem na ich tort. Praktycznie zawsze są to zdjęcia tortów podążających właśnie za najnowszymi nurtami mody cukierniczej. I dlatego my musimy być zawsze na bieżąco tak, abyśmy zawsze mogli sprostać takim wyzwaniom.

Bez wątpienia obowiązującymi światowymi nurtami mody tortów weselnych w sezonie 2010 są torty w stylu vintage oraz torty black&white. Torty vintage nawiązują w swojej stylistyce do lat 30, pełnych ozdób i powtarzających się motywów kwiatowych tzw. palmitów. Natomiast torty black&white jak sama nazwa wskazuje są to torty czarno-białe do których dekoracji używa się wyłącznie tych dwóch kolorów. Dla demonstracji obydwu tych stylów wykonałam tort nawiązujący nieco do stylu vintage w całkowicie czarno-białej tonacji kolorystycznej.

Powtarzający się wzór podobny do palmitów wykonałam z niewielkich elementów wyciętych z masy cukrowej foremką plastikową.

Poszczególne elementy poukładałam na torcie w powtarzające się symetryczne kompozycje charakterystyczne dla stylu vintage.

Efekt czerni i bieli jest możliwy dzięki zastosowaniu czarnego barwnika pudrowego. Barwnik ten naniesiony na poszczególne elementy daje nam bardzo głęboki czarny kolor praktycznie niemożliwy do uzyskania innymi gatunkami czarnych barwników. Oczywiście ważna uwaga – przy naklejaniu czarnych elementów na białą masę musimy zachować szczególną ostrożność. Nic bowiem nie wygląda gorzej niż nieczysto wykonany czarno-biały tort na którym biała masa jest ubrudzona czarnym barwnikiem.

Ostatnią drobna podpowiedź dotyczy charakterystycznego stojaka wykorzystanego w tej kompozycji. Jego kształt doskonale współgra ze stylem tortu, a kolor pasuje do zastosowanej tonacji. Stojak sprawia wrażenie jakby górna część tortu opierała się na dolnej.

To oczywiście tylko wrażenie. Kiedy przyjrzymy się bliżej widać, że stojak wyposażony jest w ukryte nóżki, które wbite w dolny tort i oparte na spodnim talerzu podpierają cały górny tort będąc dla niego bardzo stabilną podporą.


Pozdrawiam i jak zwykle zapraszam do zadawania pytań. Odpowiem chętnie w postach lub już na przykładach w kolejnych odcinkach. Małgorzata Weber.